Mavo Maaslandcollege Oss zet samen met bedrijfsleven en maatschappelijke instanties in op beroepsroute
Bij het lopende project is de gemeente Oss de opdrachtgever. Leerlingen doen onderzoek naar een nieuwe vorm van energietransitie of zetten in op het verbeteren van een bestaande energietransitie. Aangezien er op het Maaslandcollege in totaal 4 groepen de beroepsroute volgen, zal dit op 4 verschillende levels gebeuren, namelijk: huis, gebouw (bedrijf of instelling), vervoer en tenslotte wijk.
Belangrijke onderwijskundige doelstelling is het ontwikkelen van de 21e-eeuwse vaardigheden die zo van belang zijn voor de toekomst. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Makers on Tour, een samenwerkingsverband van het Maaslandcollege met stichting Cubiss uit Tilburg. Het gaat bijvoorbeeld om procesmatig denken, samenwerken in groepjes, presenteren, analyseren, creativiteit tonen, plannen en organiseren, communiceren en reflecteren. Voor de procesmatige aanpak wordt uitgegaan van Design Thinking met behulp van de methodiek van Groow.
Vorig jaar werd dit project (mede door de corona) in iets andere vorm gedraaid. Architectenbureau Ariëns uit Oss was destijds de opdrachtgever. Leerlingen moesten nieuwe technologieën bedenken om mensen b.v. uit hun isolement te halen en zodoende de levenskwaliteit te bevorderen, dit alles door gebruik te maken van informatietechnologie (smartcity). De groepjes hebben hun ideeën voor een jury bestaande uit de opdrachtgever, mensen van Cubiss en Talentencampus moeten presenteren. Om het geheel wat meer cachet te geven werd deze pitch in Dome-X in Oss gehouden, Hierbij waren ook ouders welkom.
Dit jaar is de school gestart met het afvalproject. Leerlingen zijn bezig geweest met: “hoe zij het afvalprobleem (vooral tijdens en na pauzes) op onze school aan konden pakken.
Voor ons derde project willen we de nauwe contacten met het bedrijf Dumaco (voorheen Heurkens en van Veluw) een vervolg geven. Dumaco is een bedrijf dat gespecialiseerd is in RVS plaatbewerking, metaalbewerking en 3D lasersnijden.Leerlingen hebben vorig schooljaar een leuke gadget moeten ontwerpen voor een bepaalde leeftijdsgroep, waarbij zij gebruik moesten maken van restmateriaal van staal en RVS. Het beste ontwerp zou uiteindelijk door Dumaco worden gedigitaliseerd, om vervolgens in kleine productie met een lasersnijder te worden gemaakt. Het winnende groepje zou bij het productieproces uitgenodigd worden en de gadget zou als promotiemateriaal gebruikt gaan worden. Helaas heeft dit laatste door de eerste coronagolf vorig jaar geen doorgang kunnen vinden. Maar, wat in het vat zit, verzuurt niet.
Het laatste project dat we vorig jaar hebben gedraaid was Deelgenoten Oss, waarbij leerlingen informatie moesten verzamelen over wat de deelnemende instanties aan dagbesteding doen en hoe zij andere groepen kunnen voorzien in een nieuwe vormvan dagbesteding. Tenslotte moesten de leerlingen kijken hoe zij jongeren bij dit proces konden betrekken. Hierbij werd samengewerkt met I.B.N., Muzelinck,GGZ O-Brabant, R44 en Plastic en jij. Niet alleen technische projecten dus, maar ook projecten met een hoge maatschappelijke impact.
Meer weten?
Heb je vragen over dit artikel, of wil je simpelweg meer informatie?